Czym jest rozeznanie rynku?

Usługi rozwojowe, opisane we Wniosku będą realizowane przez Wykonawców, których wybierzesz na rynku komercyjnym w wyniku przeprowadzonego rozeznania rynku.

1. Rozeznanie rynku ma na celu ustalenie rynkowej ceny netto za 1h zegarową Usługi rozwojowej na 1 Uczestnika/Uczestniczki oraz całościową cenę usługi rozwojowej netto na 1 Uczestnika/Uczestniczki, na którą zamierzasz pozyskać Wsparcie w ramach Projektu.

2. Przed złożeniem Wniosku, w celu ustalenia ceny rynkowej, zapytanie cenowe kierujesz do co najmniej trzech potencjalnych Wykonawców usługi, o ile na rynku
istnieje trzech potencjalnych Wykonawców dla planowanej Usługi rozwojowej lub korzystasz z minimum trzech cenników dostępnych na stronach www. Rozeznanie
rynku możesz przeprowadzić łącząc źródła pozyskania danych np. 1 oferty i 2 Prt Scr z cenników ze stron www. Jeżeli w ramach Projektu planujesz wnioskować o Wsparcie więcej niż jednej Usługi rozwojowej, dla każdej z nich musisz przeprowadzić oddzielne rozeznanie rynku.

3. Zapytanie cenowe musisz przekazać do potencjalnych Wykonawców w taki sposób, aby posiadać potwierdzenie np. e-mail, zapis ze strony www itp. Jeżeli będziesz posiadać odpowiedzi od potencjalnych Wykonawców, powinny one zostać dostarczone do Ciebie w formie pozwalającej na załączenie ich do Wniosku np. e-mail, odpowiedź w wersji papierowej, itp.

4. Możliwość przedstawienia jednej oferty, obowiązuje wyłącznie w przypadku, gdy Usługa rozwojowa jest unikatowa lub dostosowana do Twoich specyficznych potrzeb i nie ma bezpośrednio konkurencyjnej oferty na rynku, co potwierdza spełnienie kryterium a lub b oraz c (jeśli dotyczy), które pozwolą Ekspertowi oceniającemu Wniosek o udzielenie wsparcia, na uznanie takiej Usługi rozwojowej za „unikatową” lub „szytą na miarę”:
a. specyfika tematyczna usługi – usługa powinna dotyczyć tematu, który jest bardzo wąski lub niszowy, co ogranicza dostępność porównywalnych ofert. Należy
dokładnie wykazać, dlaczego temat jest unikalny np. ze względu na rzadkie połączenie tematyki, metodyki czy technologii (kryterium obligatoryjne dla usługi
„unikatowej”);
b. zakres merytoryczny – program Usługi rozwojowej powinien być dostosowany do Twoich specyficznych potrzeb. W celu potwierdzenia wymaga się przedstawienia szczegółowego opisu programu usługi, w tym zakresu tematycznego oraz efektów uczenia się oraz wykazać, że nie są dostępne w innych podobnych ofertach i tylko ta odpowiada na Twoje specyficzne potrzeby rozwojowe (kryterium obligatoryjne dla usługi „szytej na miarę”);
c. certyfikaty i kwalifikacje prowadzących – należy udokumentować i wykazać unikalność kwalifikacji trenerów/doradców prowadzących Usługę rozwojową, np. posiadanie wyjątkowych certyfikatów, doświadczenia zawodowego, unikalnych osiągnięć w danej dziedzinie. Kryterium nie może stanowić jedynej podstawy dla uznania usługi za „unikatową” lub „szytą na miarę” (kryterium fakultatywne).

5. Dla uznania, że dana Usługa rozwojowa jest „unikatowa” wystarczy, że wykażesz, że spełnia wymogi kryterium a). Dla potwierdzenia, że dana Usługa rozwojowa jest
usługą „szytą na miarę” wystarczy, że wykażesz, że spełnia wymogi kryterium b). Kryterium c) ma charakter wyłącznie fakultatywny i jego spełnienie nie jest wymagane dla potwierdzenia statusu usługi „unikatowej” lub „szytej na miarę”.

6. Jeżeli zamierzasz skorzystać z pozyskania Wsparcia na Usługę rozwojową „unikatową” lub „szytą na miarę”, musisz przedstawić i udokumentować wyniki
poszukiwań i informacje o co najmniej 3 innych dostępnych na rynku ofertach o podobnej tematyce (w formie zestawienia/wykazu co najmniej 3 ofert standardowych i wskazaniem ich różnic w odniesieniu do usługi „unikatowej” lub „szytej na miarę”).

7. Ponadto powinieneś wykazać, że cena wybranej usługi „unikatowej” lub „szytej na miarę” jest rynkowa. Cenę netto za 1h zegarową Usługi rozwojowej na 1 Uczestnika/Uczestniczki wybranej Usługi „unikatowej” lub „szytej na miarę” porównaj do cen standardowych Usług rozwojowych o podobnej tematyce, oferowanych przez inne firmy, aby pokazać, że wycena jest uzasadniona i wskaż z czego wynika ewentualna różnica w cenie (np. dodatkowe moduły, specyficzne wymagania, metoda prowadzenia zajęć).

8. Rozeznanie rynku powinno zostać przeprowadzone nie wcześniej niż 3 miesiące przed złożeniem Wniosku o udzielenie wsparcia na podstawie wiarygodnych ofert, w sposób przejrzysty, racjonalny i efektywny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów.

9. Wyniki przeprowadzonych w tym zakresie działań, mających na celu szacowanie ceny rynkowej Usług rozwojowych, musisz przedstawić we Wniosku, którego część dotyczy rozeznania rynku. Będziesz też musiał dołączyć np. oferty otrzymane od potencjalnych Wykonawców usług lub prt sc z cenników ze stron www lub inne dokumenty, które potwierdzą dane zawarte w tym obszarze we Wniosku.

10. Cena wybranej Usługi rozwojowej, o której refundację będziesz się ubiegać we Wniosku powinna wynikać z przeprowadzonego przez Ciebie rozeznania rynku i powinna być racjonalna i efektywna, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów.

 

 

#FunduszeEuropejskie #FunduszeUE